What’s left behind

What’s left behind –
Koreografi: Helena Franzén Dansare: Åsa Lundvik Gustafson, Patricia Saliba.
Foto: Håkan Jelk

Helena Franzéns senaste dansverk What´s left behind är som ett avvägt koncentrat av hennes koreografi, rentav ett miniretrospektiv”.
Thomas Olsson, SVD

Om det är någon koreograf som lyckas skapa ett tillstånd eller rättare sagt en omisskännlig stämning i sina verk som hon gärna återvänder till, så är det Franzén.”
ett stillsamt utforskande, ett verk vars intellektuella efterklang är tydlig och stark
Västernorrlands Kuriren

Ett väl sammanhållet verk där de sex dansarnas skicklighet och uttrycksfullhet blir något att minnas långt efter att applåderna klingat av”.
Folkbladet

Our Three Voices

svd-ourthreevoices

”Our Three Voices samspelar dans och musik på ett imponerande sätt”.
”Lekfullt livsbejakande”.
”Helena Franzén har förmågan att alltid uppträda med en ojämförligt intensiv närvaro”
”Tremolo bär Franzéns karakteristiska kattlika signatur och förlitar sig som så alltid på åskådarens egna förmåga att avkänna sin egen, medfödda fysiska intelligens”.
Örjan Abrahmsson, Dagens Nyheter
Läs hela recension här!

 

”Tre röster, tre solon, tre generationer som flätar sig samman till en poetisk enhet av rörelse i tid och rum.”
”Tremolo är en golvnära liksom djurisk instinktiv och detaljrik utforskning av ett begränsat röresleregister”
Anna Ångström, Svenska Dagbladet.
Läs hela recensionen här!


Going Astray – Koreografi: Helena Franzén. Dansare: Johan Forsberg, Isac Hellman, Ville Oinonen. Musiker: Ljubica Sekulic, Anton Svanberg. Foto: Håkan Jelk.

Going Astray

”Lyxigt att gå vilse med Franzén 
Dansmuseet bjuder vardagslyx med Helena Franzéns nya verk ”Going astray”. Tre unga dansare och livemusiker skapar ett poetiskt kammarverk om att gå vilse, skriver Anna Ångström.”

Läs recension av Anna Ångström Svenska Dagbladet

Koreografisk signatur kallas det ibland, det personliga i en koreografs verk, det igenkännliga. Helena Franzéns signatur är det lågmält dansanta, det skönt balanserande mellan dansarna och mellan musik och dans. /…

Läs recension av Margareta Sörenson Scenbloggen Expressen Kultur


Out of Reach

Out Of Reach blev nominerad som en av de viktigaste föreställningarna under dansåret 2015 av Anna Ångström, Svenska Dagbladet.

Läs artikel från Svenska Dagbladet


Ori Flomin Helena Franzen foto Håkan JelkMeeting You

”Helena Franzén och Ori Flomin skildrar ingen kärleksrelation utan en rad möten där vänskap och samhörighet utvecklas – konstnärlig såväl som privat. Duetten ”Meeting you” är en suveränt lyhörd studie i vad kroppar kan förmedla; en ordlös kommunikation mellan två erfarna konstnärer med stark integritet.Anna Ångström, Svenska Dagbladet 

Enkelt är det aldrig med relationer, och här är två dansare gamla nog att gestalta det rakt, fint, uppriktigt och vackert till Jukka Rintamäkis lätta musik.” Margareta Sörensson, Scenbloggen/Expressen


 

before-i-change_DSC5612_100Before I Change My Mind

”Before I change my mind är tveklöst ett av Helena Franzéns främsta, mest sammanhållna och medryckande verk.”  ”Helena Franzéns nya koreografi  Before I change my mind på Dansens hus påminner mig återigen om språkets otillräcklighet i mötet med det renodlade, fysiska medvetande och kroppens rörliga intelligens.” Örjan Abrahamsson, DN

”Och så har vi Helena Franzén, en koreograf som låter rörelsen och den dansande kroppens möjligheter mogna likt ett gott vin.”  ”Mitt i steget, mitt i andetaget, mitt i något som pågår och aldrig stannar av – här vill jag vara! Försatt i ett tillstånd av koncentration, som får den egna kroppen att förnimma hur dansarna väljer väg i det pendlande flödet.” Anna Ångström, SvD

”Ömsint medryckande rörelser får publiken i gungning.”  ”Helena Franzéns nya koreografi Before I change my mind på Dansens hus påminner mig återigen om språkets otillräcklighet i mötet med det renodlade, fysiska medvetande och kroppens rörliga intelligens.” Thomas Olsson, Nummer.se

”Jag går hem med upplevelsen av någonting vackert, en inre skönhet som följer med mig.” Malin Ståhl, Danstidningen


 

to-make-this-up_CHJ4981To Make This Up

”Katarina Eriksson och Elizaveta Penkova tål verkligen att studeras i närbild i det intima, explosivt ljussatta scenrum som Markus Granqvist har skapat för koreografen Helena Franzéns nya duett To make this up”. ”Det lekfulla, utforskande och musikaliska rörelsespråket är utmejslat i minsta detalj och komponerat i en helhet som rymmer en dynamik där både dansens och existensens villkor uppenbaras.” ”Likväl är det en sällsynt lyx att uppleva så stark koncentration, känslan att man inte vill missa ett enda unikt ögonblick.”  Anna Ångström, SvD

”Och global är sannerligen Franzéns dans, ovanligt dansant och snarare med rottrådar till jazzdans än till performance.”  ”To Make This Up är ett verk för två dansare och Katarina Eriksson är närmast en veteran i denna stil och dansar fint, lätt och absolut stringent tillsammans med Elizaveta Penkova.” ”The poetry of the articulated body – är Franzéns motto och dansarnas knepiga balanser på en fot och en hand skapar nya djurlika varelser som om detta vore en dikt om människan och hennes specifika vikt i relation till ”den andre”.”  Margareta Sörenson, Expressen

”Helena Franzéns sofistikerade och minutiöst strukturerade koreografi framförs med precision och en intensiv medvetenhet om kroppens läge i rummet.” ”Stefan Johanssons komposition fångar lyhört upp det dynamiska förloppet i To Make This Up.” ”Uppfylld av den sofistikerade koreografin blir jag, när jag kliver ut ur salongen, nästan förvånad över att jag fortfarande befinner mig i Kärrtorp och inte i New York.”  Lena Andrén, Nummer.se

 

 

Go top