Brytpunkt - en utställning med dans!
Brytpunkt är en konstinstallation som förenar rum och rörelse. Utställningen är en fördjupning av den hyllade dansföreställningen MIRAGE, som hade sin premiär på Dansens Hus Elverket i Stockholm under hösten 2023.
Konstnärsduon Helena Franzén och Håkan Jelk använder rum, objekt, ljud, film och rörelse för att utforska människans komplexa relation till naturen. De lyfter fram känslor av maktlöshet och skuld som ofta uppstår när vi strävar efter att göra det som krävs för att säkra mänsklighetens överlevnad på vår planet.
Brytpunkt är en reflektion och en påminnelse om vår sköra existens som bjuder in dig att fördjupa dig i de konstnärliga tolkningarna av vår relation till naturen.
I utställningen dansar Helena Franzén återkommande och levandegör och förkroppsligar installationen i ett 25 minuters solo.
Att mitt i museets konstsamling möta Helena Franzéns & Håkan Jelks artificiella och surrealistiska strand och dansföreställningen Brytpunkt har varit både ett oväntat och uppskattat inslag för museets besökare. Helena Franzéns koncentrerade rörelsepoesi skapar en specifik närvaro och försätter besökarna i ett speciellt tillstånd att följa den 25 minuter långa koreografin olika uttryck och känslolägen. Det skapar en annan rytm och närvaro för hela museet och öppnar upp för olika typer av dialoger mellan besökare och bildkonsten och vidgat referenserna kring vad konst kan vara. I dramaturgin har Emma Augustssons komponerade cellospel en central roll, men även det lilla tältet som direkt referens till mänskligt bobyggande. Brytpunkt ger tid för reflektion kring hur vi närmar oss naturen, kärleken till den, men gestaltar också de våndor och rädslor som följer med klimatförändringarna.
Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum
Uppsala konstmuseum
13 april – 12 maj 2024
För mer information se hemsida Uppsala Konstmuseum.
Utställningen
Brytpunkt
Helena Franzén och Håkan Jelk
Text om utställningen av Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum
Helena Franzén beskriver att hon i dansen vill gestalta en slags hypnotisk enkelhet. Det ogripbara som inte går att förklara men som berör. Dansen kräver total närvaro i stunden, på platsen. Det är en premiss för att den skall bli till. Franzéns koreografiska banan spänner över 35 år och runt 100 sceniska uppsättningar. I den senaste produktionen Brytpunkt förflyttas koreografin ut i rummet och materialiseras genom en installation som bygger på rörligt material och scenografiska inslag. Arbetet är ett samarbete med fotografen Håkan Jelk. De båda har en lång rad av gemensamma sceniska och film produktioner bakom sig. Dansen och närvaron finns här, även om representationer av den mänskliga kroppen inte är så manifest. Istället är det olika platser, ofta karga skandinaviska landskap som inkluderas i Helena Franzéns rörelsepoesi. Landskap som har skrivits in i dansen och blivit en del av Helena Franzéns förmåga att förnimma och kommunicera. De är delar av ett personligt koreografiskt arkiv .
Vad betyder brytpunkt på koreografispråk? En skör punkt som håller på att brista, att gå av? Ett träd som knäcks av vinden, en storm som gröper ur en strand? I Helena Franzéns minnesbank har förändringar i dessa inskrivna landskap registrerats. Läget är akut, inte minst vid kusträckan på Österlen vid Stens huvud. Våldsamma stormar har gjort att stranden eroderar och rötterna på alträden i allén står nu nakna längs kuststräckan. En brytpunkt i det lilla som berättar om något större och svårgripbart.
Brytpunkt på klimatspråk brukar översättas med engelskans ”tipping-point”. En punkt då den planetära obalansen är så stor att det inte går att vrida tillbaka klockan. En feedbackloop, där den ena katastrofen triggar den andra. Havet vid polerna som värms upp så att isarna smälter ännu snabbare. Golfströmmen som försvagas, eller hur permafrosten i den Sibiriska tajgan smälter och släpper ut metangaser. Numera talar inte klimatforskana om en brytpunkt, utan flera.
Brytpunkt handlar om vårt mänskliga beteende. Hur vi tenderar att vänta på att någon annan skall leda klimatomställningen och hur vi, även när vi försöker anstränga oss som individer ofta misslyckas. En klimatsparande gärning följs dessvärre ofta av en handling som genererar nya utsläpp, har klimatpsykologer konstaterat. (N). Franzén & Jelk har byggt in dessa små skevheter i utställningen, som små destabiliserande inslag. Tiden rör sig baklänges och människan har vuxit ur sitt bo. Vårt ego är för stort för denna planet.
Att vara med naturen, snarare än i naturen är ett sätta att omvärdera denna position. Den amerikanska vetenskapshistorikern och feministen Donna Haraway talar om ”worlding” för att belysa hus sammanflätande våra relationer är. Att vara en del av materian, att interagera och förkropplista dessa erfarenheter. (N) Haraway uppmanar oss också att dröja kvar vid problemen. Insikten om den planetära krisen är smärtsam, men vi har skapat denna röra, och nu måste vi och ställa om vårt sätt att leva. (N) Franzén & Jelks installation hittar dessa smärtpunkter, men vilar samtidigt i naturens läkande kraft. Här blir koreografin ett sätt att tänka med naturen, att förnimma kroppen som en del av en större helhet.
N) Nylén, Kata, Klimatpsykologi
N) When Species Meet (Haraway, 2008)
(N) Duke University Press – Staying with the Trouble (dukeupress.edu)
Trailer Brytpunkt
Dansföreställningen Brytpunkt
I anslutning till utställningen på Uppsala konstmuseum våren 2024 skapads ett nytt dansverk – Brytpunkt.
Läs mer om föreställningen här!